Hold styr på tiden og få mere fra hånden

lm3

Det er ikke kun i tider, hvor alt vender på hovedet, at det kan være svært at få tingene gjort og få det samme fra hånden, som vi plejer. Også i hverdagen kan der være tider, hvor der er meget travlt med både planlægningen og udførelsen af selv de mest hverdagsagtige opgaver, og så er det på tide at tage andre og mere alternative former for time management i brug, når de små skal aktiveres og holdes ved godt mod. 

Få både hverdagsopgaverne, oprydningen og lektielæsningen fra hånden med smil på læben, så I kan komme videre til de ting, der gør hverdagen sjov og weekenden til en fest. 

Planlæg og udfør

Tid, Stopur, Ur, Time, Minut, Sekund, Hånd, Ledelse

Når du skal have ungerne med på din side og ønsker dig, at det skal ske på en sjov og hyggelig måde, så er det ikke altid, at de helt almindelige former for hjælp. Her skal drastiske metoder i brug i de øjeblikke hvor samarbejdet ikke er en reel løsning og, hvor der skal nye metoder i brug. 

Det betyder ikke, at du skal trække i officersuniformen og køre militærindlæring, men i stedet, at du kan overveje at gøre det hele til en leg, der både spare dig tid og får ungerne til at grine, mens de arbejder. 

Det eneste du skal gøre, er at planlægge, hvad der skal gøres og hvornår, og så er det bare et spørgsmål om at finde den løsning, der passer bedst til jer. Her kommer tre rigtig gode tips til dig:

  1. Belønning
Dagsorden, Skærm, Social, Telefon, Mobiltelefon

Det er måske ikke den mest pædagogiske tilgang, men indimellem kan det være nødvendigt at finde alternative løsninger, der virker for jer – også selv om det måske ikke er dem, der er skrevet om i bøgerne på pædagogstudiet. 

Når der tales om belønning, behøver det ikke nødvendigvis at være hverken chokolade eller sodavand. Det kan også være noget meget sundere og mere hyggeligt. Måske vil dine unger gerne se en film i biffen, gerne en tur i tivoli eller noget helt tredje. 

I langt de fleste tilfælde handler det ikke om at forhandle med børnene, med i stedet om at stille dem for øje, at der er noget godt til dem, der udfører deres opgaver og på forhånd have besluttet, hvad det er – baseret på ungernes ønsker.

2. Belønningsskema

Du kan også bruge belønningsskemaer, hvor der samles ind til større belønninger, hvis ikke de mindre ting kan gøre det. Her kan du sætte skemaet op, således at et vist antal stjerner, sole eller hjerter betyder, at dit barn får en belønning. Jo større belønningen er, des flere mærker kræver det. 

I visse tilfælde kan det være en rigtig god ide at bruge tidtagning til at få tingene gjort, hvis der er tale om børn, der kan have svært ved at holde fokus. Det skal naturligvis ikke være et pres, men i stedet en blid påmindelse om, at jo hurtigere det gøres, des hurtigere bliver det tid til de sjove ting. Du kan investere i en timetimer eller et stopur – du kan eksempelvis bruge en online model.

Deadline, Stopur, Ur, Tid, Pres, Watch, Timeren

3. Piktogrammer

Sidst men ikke mindst, en metode, der har været brugt gennem mange år af forældre til børn med specielle behov som autisme og ADHD til at give struktur og genkendelighed i hverdagen. 

Dagsskemaer, der består af små, genkendelige billeder, som børnene kan kigge på og følge gennem dagen. I dag er det vidt udbredt, at det ikke kun er børn med specielle behov, der kan have glæde af disse billeder, men faktisk alle børn. Det giver en god og tryg hverdag, hvor alle ved, hvad der skal foregå og derfor kan forberede sig løbende. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *